Might & Magic Heroes VI

3, 2, 1, 5, 4. 2, 3, 1, 4, 5. 3, 5, 2, 4, 1. 5, 3, 1, 2 a jednoznačne posledná 4! Ak vám tieto čísla pripomínajú matematickú rovnicu, pravdepodobne ste nikdy nevideli diskusiu skalných hráčov hernej série Heroes of Might & Magic. Alebo Might & Magic Heroes? Pretože prišla šiesta časť legendárnej série, tento raz vytvorená maďarským štúdiom Black Hole Entertainment (Armies of Exigo, Warhammer: Mark of Chaos...). Už prehodené slovíčka v novom názve hráčsku komunitu pripravujú na to, že tento diel prekope herné mechanizmy od základov.

Might & Magic Heroes je napriek zmenenému názvu stále tá strategická hra, v ktorej s armádou vedenou hrdinom cestujete svetom a zvádzate bitky. Tie prebiehajú na ťahy, na mape podobnej šachovnici. Základ ostal nezmenený, zvyšok prešiel rozsiahlou úpravou.

 

Prvá zmena, ktorá hráčovi udrie do očí, je nový grafický dizajn. Ten sa zmenil z rozprávkového päťkového (Warcraftom zaváňajúceho) na triezvy fantastický, plný dynamických tieňov, ostrých detailov a veľkolepých efektov. Veľký krok vpred urobila fyzika jednotiek, ktoré sa teraz chovajú, akoby skutočne dvíhali ťažké zbrane a čelili drvivým útokom. Samozrejme taká grafika si žiada výkonnú mašinu, ale odmenenou sú veľkolepé scenérie. Pri hraní má človek pocit, že hrá naozaj výpravné fantasy, ale zároveň sa mu magické prostredie nevnucuje infantilnými nápadmi (ako to bolo v predchádzajúcej časti).

Ovládanie hry sa už tradične takmer nezmenilo. Veteráni série doňho vpadnú okamžite, nováčikovia po pár sekundách pochopia o čom hra je. Tých menej chápavých to naučí kampaň, ktorá tento raz nie je len narýchlo zbúchaným bonusom. Príbeh má logiku, (tých, ktorí ho nebudú bezducho preklikávať) vtiahne do deja a poodhalí dvierka do prepracovaného sveta Ashan, v ktorom sa hra odohráva.

Politická hra vo Svätej ríši pripraví vojvodu Slávu o život. Vojvodovou smrťou sa rozdelia cesty jeho piatich detí, ktoré vás jedno po druhom povedú piatimi frakciami. Slávov ľavoboček a najstarší syn Sandor nájde svoje miesto v barbarských hordách (frakcia Tvrdz), najstarší legitímny syn Anton po smrti otca preberá vojvodstvo vo Svätej ríši (frakcia Azyl), energická dcéra Irina nájde útočisko na ostrove Hashima (Svätyňa) a najšokujúcejšie dopadnú dvojčatá Kiril a Anastázia. Prvý sa pridá na stanu démonov (Peklo), najmladšia (po vlastnej smrti a vzkriesení svojou nekromantskou tetkou) k nekromantom (Nekropola). Je samozrejmé, že hrou za každú frakciu sa menia hrady, mapy a predovšetkým štýl hry. Vlastnosti jednotiek sú pestré, človek sa musí naučiť, v čom ktorá vyniká a bojisko bude jeho.

Nekromanti, Peklo, Ľudia, Barbari a Hashima. Prvé štyri frakcie sa vyskytujú tradične v každej z predchádzajúcich častí, Hashima je nováčik, inšpirovaný ázijskou mytológiou. Na druhú stranu zmizla čarodejnícka frakcia s temnými a lesnými elfmi, ale Black Hole Entertainment už pracujú na datadisku, ktorý má do hry priniesť nové kampane a staré frakcie.

Aj jednotky v klasických frakciách doznali zmien, ktoré po stovkách bitiek hodnotím veľmi kladne. Už tu nenájdete žiadnu najslabšiu jednotku, ktorú je po väčšinu hry zbytočne verbovať. Zmizli impovia, farmári a kostlivých bojovníkov nahradili kostlivý oštepári, ktorý za istých okolností vedia v boji zamiešať karty viac ako náročnejšie jednotky.

Táto zmena spôsobila, že takmer každý boj vás stojí nejaké jednotky – aké straty budete mať záleží len od vašej stratégie. V jednej bitke som pri použití taktiky „všetci do útoku“ prišiel k môjmu prekvapeniu o polovicu armády. Súper mal síce málo jednotiek, ale kým mi nezničil podstatnú časť armády netušil som, aké špeciálne schopnosti tie jednotky majú. Keď som bitku reštartoval a použil inú taktiku, prišiel som len o jedinú jednotku. Musíte premýšľať, poznať silné a slabé stránky svojej armády (ktorých naozaj pribudlo), inak pár menších bojov skreše počty vašej armády a pri finálnom boji dostanete peknú nakladačku.

Celá hra nabrala na akčnosti. Mapy sú menšie ako v legendárnom Heroes 3 (kde boli naozaj obrie), avšak sú plnšie. Skupiny neutrálnych armád, ktoré strážia nejaké tie suroviny, alebo strategické priechody, sú prakticky na každom kroku. Chápem zmenu, ku ktorej tvorcovia pristúpili – menej behania po mape, ale počet súbojov zachovaný. Ďalšou závažnou zmenou, ktorá mení mechanizmus hry, je možnosť verbovať všetku armádu na jednom mieste. V predošlých častiach Heroes každé mesto mohlo za týždeň vycvičiť určitý počet jednotiek, ktorý bol prístupný v tom ktorom meste. Teraz je možné všetku armádu naverbovať v ktoromkoľvek z miest. Znamená to, že v Heroes 6 už netreba tvoriť množstvá sekundárnych hrdinov, ktorých úloha vo vašom ťažení je jediná – tvoriť mohutnú ľudskú reťaz. Mestá a pevnosti cudzej frakcie možno kedykoľvek po dobytí za poplatok konvertovať k svojej frakcii a tento fakt leží v žalúdku mnohých znalcov klasiky. V meste možno časom postaviť Town Portal, čo bola v predchádzajúcich častiach vzácnosť a štýl hry sa opäť mení. Osobne som tejto zmene rád, eliminuje množstvo pobehovania po mape.

Stratégia hry sa teda mení – je treba nekompromisne a tvrdo pobíjať každú neutrálnu armádu na ktorú narazíte. Získate tým skúsenosti pre hrdinu a suroviny pre rozvoj miest. Ďalej treba získať každú pevnosť, aby ste získali prísun surovín z dolov (ktoré pevnosť ovláda) a zväčšili počet verbovaných jednotiek. Popritom v bojoch strácať čo najmenej jednotiek. Už žiadne ukrývanie sa, alebo partizánske obsadzovanie súperových dolov vám vyhrať nepomôže, Black Hole Entertainment poriadne pritlačili na pílu akčnosti, čo zas nemusí vyhovovať všetkým hráčom.

Počet surovín bol zúžený na štyri, čo je ďalšie zjednodušenie, ale počas hry si ho ani nevšimnete. Stále zbierate všetky suroviny na ktoré narazíte, ak vám nejaká chýba, navštívite trhovisko a je fuk, či je surovín sedem, alebo len štyri. Zaujímavá je farba kryštálov. V predchádzajúcich častiach bola červená, tento raz je bez akéhokoľvek vysvetlenia modrá (akiste po vzore známych RTS hier, napr. Starcraft).

Ale čo Heroes VI zmenilo najviac, je vývoj hrdinov. Štúdio 3DO skúsilo zmeniť herné mechanizmy okolo hrdinov už pri Heroes IV a hráči tieto zmeny tvrdo odsúdili. Black Hole Entertainment sa vydalo inou cestou a dobre urobili, inak by ich komunita zadupala pod čiernu zem. Hrdina sa podľa správania vydáva cestou sĺz, cestou krvi (alebo ostáva uprostred oboch extrémov). Akou cestou sa váš hrdina uberá zaznamenáva hra podľa toho, aký je štýl vášho boja (útočný či obranný), ktoré schopnosti preferujete (ničivé, alebo liečiteľské), či nechávate slabé skupiny neutrálnych jednotiek ujsť, alebo ich prenasledujete a podľa toho, či porazeného náčelníka necháte v pokoji zomrieť, alebo si z neho urobíte ďalšieho poslušného ghúla.

Cesta, ktorou hrdina kráča, prináša zo sebou špeciálne schopnosti (ktoré naozaj stoja za to) a mení sa vzhľad hrdinu. Toto všetko zaznamenáva systém Conflux, ktorý umožňuje rozvíjať nie len jedného hrdinu, ale hneď celú dynastiu a spája vás s hráčmi po celom svete. Veru časy sa menia, socializácia alá Facebook a Skype slávi úspechy. Aby hráč mohol využívať tento luxus, musí byť (logicky) on-line a hráči bez internetového pripojenia o túto časť hry jednoducho prídu.

Hráči bez internetového pripojenia prídu ešte o niečo. Hra v čase vydania mala pár otravných chýb, ktoré opravili až neskôr vypustené patche (zdá sa, že vydávať nedokončené hry je v poslednom čase zvykom). Pri prvom spustení hra automaticky stiahne aktualizácie, ktoré chyby opravia. Hráč s internetom si ani nevšimne, že niečo nebolo v poriadku, no hráčovi bez pripojenia neostáva nič iné ako hrať zabugovanú hru (hra padá, niektoré jednotky majú príliš malý damage, kurzor neuroticky preblikáva a celkovo je Heroes takmer nehrateľné).

 

Čo napísať na záver? Predovšetkým varovanie pre hráčov bez internetového pripojenia, alebo so slabším počítačom. Vy si Might & Magic Heroes IV neužijete. A zvyšku? Nuž, Heroes VI sa nesnaží kopírovať legendárne Heroes III, práve naopak - ide s dobou a to nie len po grafickej, ale aj po hernej stránke. Dôraz na akciu, vyšperkované boje, zjednodušená pohybová časť a vyššie tempo hry určite nesadnú každému. Avšak vývojári dobre vedia, že dnešná doba ťahovým stratégiám vôbec nepraje a vyššia dynamika hry môže nových hráčov pritiahnuť.                         

Hodnotenie: 80%

Ľuboš Bebčák, december 2011

Napísané pre Fandom.sk

Diskusná téma: Might & Magic Heroes VI

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

Kontakt