V tieni Behemotov

Zväzok prvý

Krst knihy, ktorú napísal slovenský spisovateľ Martin Weber, sa uskutočnil 7.7.2017. Dátum krstu je magický podobne ako svet, v ktorom sa prvá časť príbehu odohráva. Už úvod čitateľa vtiahne do končín, kde ľudia na presun používajú v najlepšom prípade kone a na obranu meče z ušľachtilej ocele. Tie sa musia každú chvíľu zašpiniť od krvi, pretože o zbojníkov, zradcov a netradičné príšery v ňom nie je núdza.

V tieni Behemotov (Weber Martin)

Mám už čo-to odčítané a preto nie je ľahké ma uspokojiť.  Preto začnem recenziu u svojich predsudkov. Keďže ide o autorovu prvotinu, odhadoval som, že bude trpieť typickou pliagou prvotín: prílišnou „inšpiráciou“ (až plagiátorstvom) z nejakého povedomého zdroja. Ale ukázalo sa, že Weberov alternatívny svet touto chorobou rozhodne netrpí. Krajina nočného severu, Zem malých trolov, Bažinaté more, Sklenená vysočina... každému miestu, ktoré čitateľ cez príbeh spoznáva, Martin Weber vtlačil osobitnú charakteristiku. Velgerdwaldský les  nie je inak pomenovaný Temnohvozd, je to úplne nové miesto.

Vďaka tomu som spokojne čítal ďalej, no po prvej časti knihy som sa začal obávať, že pôjde o klasické putovanie za záchranou sveta (len namiesto k Hore Osudu sa pôjde za behemotmi) a že vlastne od začiatku je jasné, že treba niekam dôjsť a tam niečo hodiť. Našťastie sa ani táto obava nevyplnila. Dej je výborne prepracovaný a pár krát sa zvráti spôsobom, o akom sa mi ani nesnívalo. Táto originalita je jeden z najväčších ťahákov knihy.

Príbeh čiateľovi postupne odhaľuje, že za morálnym a fyzickým rozkladom sveta stoja tajomní polobohovia (touto črtou mi kniha pripomenula Zelazneho kvalitnú novelu Pán svetla). Tí  sa snažia zotročiť obyvateľov, svet ovládnuť a kolonizovať (polobohovia mi akosi pripomínajú západnú civilizáciu). Niekde sa už rozhoreli prvé boje, v ktorých sa králi na čele ťažkej jazdy pokúšajú bojovať s technicky vyspelou civilizáciou – hádajte s akým výsledkom. V tomto chaose sa darí politikárčeniu a zradám. Akoby toho nebolo málo, krajinou sa šíri aj desivá nákaza z iného sveta. Asi už chápete, že atmosféra sveta je značne ponurá. Na každom kroku číha nebezpečenstvo, čo pár hrdinov pocíti na vlastnej, občas stiahnutej, koži.

Musím pochváliť ľahký štýl, ktorým je kniha písaná (pravda, raz či dva krát som zachytil v dialógoch viac pátosu, ako by sa patrilo). Žiaľ Ollyho dejová línia ma nezaujala, našťastie jej nie je venovaného veľa priestoru. Príbeh o hľadaní behemotov je ušetrený aj "vatovému moru", ktorý postihol mnoho žánrových počinov. Príbeh nie je prekladaný siahodlhými opismi toho, ako sa postavy nudia sedem dní vo väzení, vďaka čomu má spád a čitateľa nenudí.

Napriek všetkému vyššie spomenutému vám knihu V tieni Behemotov neodporúčam čítať. Skutočne nie – nečítajte ju. Radšej si ju vypočujte! Audioknihu nahovoril dabingový herec Michal Klučka a výsledok je fantastický.

Kniha ma tak zaujala, že som pár dní počúval kde sa dalo. V poslednom čase som počúval audioknihy viacerých svetových autorov, ale popravde, máloktorá ma chytila tak ako vo svete (a myslím že aj na Slovensku) neznáma prvotina Martina Webera. Možno len atmosférické Metro 2033 ma zaujalo podobne ako táto svieža Weberovka.

Je to zvláštne. Človek by si myslel, že spisovatelia vydávaní v dvadsiatich krajinách sveta píšu kvalitnejšie ako neznámi tuzemci. Nie je to tak. To je dôvod, pre ktorý som po rokoch pocítil nutkanie napísať recenziu – toto dielo by určite malo nájsť svojich čitateľov. A Martin Weber svoj priestor.

Po pokračovaní určite siahnem, pretože som zvedavý, ako sa bude odvíjať príbeh. Mám trošku obavy, či si rozprávanie udrží svoju kompaktnosť až do finále a poteší nás (napriek všetkým šialeným zvratom) uveriteľným záverom. Už som Martina Webera pár krát podcenil a on ma pár krát prekvapil. A ja sa rád nechám prekvapiť dobre napísanou knihou.

Páčilo sa Nepáčilo sa
 logický a prekvapivý dej  Olly (a všetko okolo neho)
 uveriteľné a sympatické postavy  občas sa vyskytujúci pátos