Hustej nářez

Hneď na úvod upozorním, že Hustej nářez patrí k tzv. brakovej literatúre. K brakovej literatúre sa bežne radí aj tzv. červená knižnica (ženské romány plné lásky, sexu a princov na bielom koni), ale kde kto tam radí kadečo. Ja by som Hustej nářez pokojne zaradil do červenej knižnice. Ale do takej chlapskej červenej knižnice, v ktorej sa svalnatí superhrdinovia brodia po členky krvou, aby spoza knihy od Kafku vylovili rezervný zásobník do samopalu.

Dej sa odohráva v roku 2020, v akejsi alternatívnej budúcnosti. Zem v roku 2019 ovládli malí žltí mimozemšťania a upírom, ktorí de facto ťahali za nitky dovtedy, trvalo nejakú chvíľku, kým sa rozhýbali. Náhle sa však strhol boj o to, kto bude na planéte vládnuť. (pozor spoiler: ľudia to nebudú.)

Vyzerá to prvoplánovo, všakže?

Keďže som od deja veľa nečakal, nakoniec som si užil pár milých prekvapení (napríklad vznik upírskeho písma) a som si istý, že ďalšie prekvapenia si Kotleta nechal na pokračovania. Nič to však nemení na tom, že celá zápletka (a nasledujúci dej) sú primitívne.

Zápletka primitívna, dej akčný. Tá akcia je hlavným ťahúňom, a vlastne aj náplňou, príbehu. Odhadujem, že asi 70% stránok sa venuje boju. Boj nie je realistický ako v Bratstve neohrozených, skôr bombastický ako v aktuálne populárnych filmoch o superhrdinoch. Akcia je svižná, prekladaná dialógmi a monológmi, ktoré občas vyčarujú úsmev na tvári. Len škoda, že mechaniky, ktoré autor vymyslel, škrípu.

Príklad: Upírke strelí granátomet do hlavy, odtrhne jej kus temena a ona sa stále snaží bojovať. Oukej, je to upírka a je obzvlášť odolná. Avšak vzápätí ju udrie do hlavy pažba a tá nesmrteľná potvora sa zvalí v bezvedomí na zem. WTF?!

Nerozumiem, prečo upírka ľahšie znáša explóziu ako úder drevenou pažbou. Nemôžeme to zvaliť ani na drevo, pretože hlavný hrdina niekoľko krát v knihe opakuje, že striebro, svätená voda a drevené kolíky na upírov neplatia. Platí na nich dekapitácia, alebo akékoľvek zničenie tela (spálenie, rozsekanie a podobne). Superman má svoj kryptonit, upíri asi strácajú svoje superschopnosti po údere drevenou pažbou.

Nie, drevená pažba za to nemôže, za to môže autor. Čo jedného upíra pošle voňať fialky odspodu, to druhému takmer neublíži. Všetko tak, aby vedľajšie postavy v správny čas opustili scénu a tie, ktoré ešte bude dej potrebovať, bezvýchodiskovú situáciu prežili.

Boje sú na fantastickejšej vlne ako tie vo filmoch od Marvelu a preto sa treba zmieriť s tým, že občas čitateľ prichytí logiku pokrivkávať.

Vo vývoji postáv Hustej nářez nepokrivkáva, tam je úplne chromý a dokáže len hýbať očami. Šestnásťročná „emo teen“ Petra sa bez výcviku stane bojovníčkou, ktorá si poradí s upírmi žijúcimi (cvičiacimi a bojujúcimi o život) pekných pár storočí. Rovnako absurdne jej neprekáža, že nikdy neuvidí svoju rodinu a kamarátov. Ani jedného jediného. Keď okolo nej začnú lietať guľky a odtrhnuté končatiny, čo urobí šestnásťročná Petra? Ak predpokladáte, že sa správa rovnako suverénne ako bojmi zocelený veterán Vietnamskej vojny, tak vám gratulujem k skvelému odhadu! Tá Praha musí byť k***a tvrdé miesto na život, keď produkuje puberťáčky takéhoto razenia.

Okej, Hustej nářez je braková mäsiarčina a v tej sa na vývoj postáv nehrá. Škoda len, že to tak bije do očí.

Neverte tak úplne anotáciám, ktoré hlásajú, že Hustej nářez je plný akcie a sexu. Je to marketing, tak ako v anotáciách fantasy príbehov pre mládež, podľa ktorých je každá aspoň trošku úspešná kniha nový Harry Potter. Ak by som to mal odhadnúť, milostné scény tvoria 5% príbehu, možno menej. Áno, v porovnaní s akciou je týchto scén málo (predovšetkým v druhej časti), ale Kotleta asi nechcel napísať upírske porno.

Na druhú stranu, so sexuálnymi narážkami je prekladaný celý dej, pretože hlavný hrdina má sex rád a ako na potvoru má okolo seba samé upírky. Upírka ho stvorila, upírka ho zradila, upírky (dokonca aj lesbické) ho chcú zabiť, zo svojej ľudskej sexuálnej známosti si vytvorí – hádajte čo. Správne, upírku. A, aby toho nebolo málo, hrdina sa s partiou vydá hľadať mýtickú prvú upírku.

Najkladnejšie hodnotím ale vtipné hlášky a komentáre, ktorými sú prešpikované všetky dialógy. To je tá moja struna, na ktorú Kotleta zahral. A zahral dobre. Narážky na českú politiku (reálnu aj alternatívnu), podkultúru (DrD), svetovú situáciu (v Rusku zoženieš ľahšie jadrovú bombu, ako neskorumpovaného politika), alebo vtipy z histórie. Aby ste rozumeli, hlavný hrdina žije nejaké to storočie, takže bojoval po boku Luxemburského, husitov, alebo proti Tretej ríši. Navyše sa narodil do stredoveku, takže strach z Boha a diabla v ňom zakorenil tak silno, že tam stále je.

„Prosím, nezabíjaj ma!“

„Prach si a v prach sa obrátiš,“ oznámil som jej a odrezal jej hlavu od krku.

Kotleta nie je „nový Kulhánek“, je to proste Kotleta a jeho Hustej nářez nie je nič, nad čím by bolo treba hĺbať, alebo si pamätať. Kniha je pre tých, ktorí nečakajú nič originálne, atmosférické, či uveriteľné, ale chcú kus krvavej mäsiarčiny. Užijete si veľa streľby, niečo sexu, vtipov a surových vulgarizmov. Nič viac, nič menej. Táto literatúra má svoj okruh čitateľov a  tým je určená. Ostatní čitatelia buď knihu rýchlo odložia, alebo po jej dočítaní budú ľutovať, že neotvorili inú.

Páčilo sa Nepáčilo sa
 humor  mechanizmy mimo kontrolu
 žiadna vata, odsýpa to  NEuveriteľné postavy