Bíla nemoc

Bílou nemoc som sa pokúsil prečítať asi pred piatimi rokmi, ale nechytil ma Čapkov štýl. Teraz som sa k nej s odstupom času vrátil (aj preto, lebo mám jej audio verziu) a som rád, že mi neprekĺzla pomedzi prsty. Nie je to príbeh pacienta, lekára, alebo inej postavy a to bola jedna z vecí, ktoré ma pred časom odradili. Biela Nemoc je príbeh smrteľnej choroby a jej vplyvu, takže rozprávač čitateľovi opisuje dianie naprieč celým radom miest a postáv.

Snáď najústrednejšou z radu postáv je lekár Galén, ktorý ako jediný vynájde liek a lieči ním tých najbiednejších. Pred novinármi, ktorí prídu jeho pracovisko navštíviť, urobí senzačné prehlásenie: má liek na nevyliečiteľnú chorobu a každej vláde sveta daruje recept na tento liek, pokiaľ sa zaviaže, že už nikdy nebude bojovať. Takto by rád zatrhol množstvo zbytočnej smrti, ktoré počas služby vojenského lekár videl.

Čapek v bližšie nešpecifikovanej krajine (v tej sa pomery dosť podobajú tým z Nemecka pred druhou svetovou vojnou), ktorú postihla nevyliečiteľná biela choroba, opisuje postoje lekárov, vedcov, politikov, bohatých podnikateľov, ale aj obyčajných zamestnancov. Zmýšľanie ľudí zachytil Čapek v celej širokej škále, čím tvorí akúsi morálnu mozaiku ľudstva tej doby.

A vlastne aj tej dnešnej, čo si budeme klamať. Postavy konajú prospechársky, protekcionisticky a korupčne, pričom si dávajú záležať, aby navonok vyzerali ako tí najcnostnejší občania. Treba vziať do úvahy, že príbeh bol vymyslený v roku 1937, v dobe, ktorú si môžem len predstavovať a v ktorej sa na dobrú povesť a taktné spôsoby dbalo podstatne viac ako dnes. Snáď aj preto, že to často bola len fasáda vo vnútri plesnivejúcich domov (ako odhaľuje Čapek), ďalšie generácie od toho upustili.

Je až neuveriteľné, že takmer všetky postavy vidia vojnu ako správnu vec a radšej nechajú chorobu šíriť sa ďalej, než by mali vôbec uvažovať o mieri. Je to v podstate dobový opis Nemeckej verejnosti, ktorá bola v tom čase takto naladená (avé propaganda).

Ako sa choroba šíri, zasahuje do osudov ľudí, ktorí odrazu prehodnocujú svoje postoje. Pohľad smrti do očí mení ľuďom priority, lenže čo robiť, keď sa ich čas rýchlo kráti? Počúvajúc situácie postáv som sa sám seba pýtal, ako by som sa v tejto veci zachoval a aké by bolo správne rozhodnutie. V hre Čapek nadhadzuje otázky, ktoré neriešime každý deň, ale mali by sme ich mať (pre vlastné dobro) zodpovedané.

Príbeh nie je nafukovaný (prirodzene, je to divadelná hra), každá scéna má svoj význam. Hru som počúval na stavbe a pár krát som sa prichytil, že som prácu nevedomky prerušil, sústredený len na prebiehajúci dialóg. To už o niečom svedčí.

Jedným z vrcholov je stretnutie lekára Galéna a maršala, najvyššie postaveného muža v krajine. Je na zamyslenie, že obaja zažili „veľkú vojnu“ a obaja v tej vojne videli niečo úplne iné. Pod vplyvom tejto skúsenosti sa sformovali dva protichodné postoje týchto mužov. Bíla nemoc je aj o vojne a mieri – teda o téme, ktorá je v strednej Európe dnes vzdialená, pretože na poslednú vojnu si tu už takmer nikto nepamätá.

A pokiaľ dokážete čítať medzi riadkami, Bíla nemoc bude aj o vašom vlastnom postoji. Bude aj pripomienkou, že ľudia sa za tých pár desaťročí za toľko nezmenili.

DR. GALÉN: Počkejte… Vy jste řekl… deset miliónů?

BARON KRÜG: Dvacet.

DR. GALÉN: Na propagandu míru?

BARON KRÜG: Nač chcete. Pane, za ty peníze si můžete nakoupit tisku! Mne má propaganda nestojí za rok ani tolik.

DR. GALÉN (užasle): Poslyšte, to by opravdu stálo tolik peněz, aby se psalo… pro mír?

BARON KRÜG: Ano. To někdy stojí hromadu peněz, aby se psalo pro mír – nebo pro válku.

DR. GALÉN: Vidíte, to mě nenapadlo... A jak se to, prosím vás, dělá?

BARON KRÜG: Musíte mít styky.

DR. GALÉN: Bože, a já… To je tak těžké, mít styky, že ano… Stojí to hrozně času, ne?

BARON KRÜG: Ano. To stojí skoro celý život

Veríte, že sa noviny od roku 1937 zmenili natoľko, že svojim „stykom“ za nejaký bonus nenapíšu, čo je treba? Že ľudia sa dnes už rodia s imunitou proti propagande? Táto dráma je aktuálna a verím, že ešte pár storočí bude. Možno by ste boli ako ten zamestnanec továrne, ktorý je spracovaný podľa vôle platiacich mocnárov, možno by ste odolávali tlaku a stáli si za svojím ideálom, ako doktor. Bíla nemoc ponúka možnosti, v hlave si to musí upratať každý sám.

Bílou nemoc som počúval hneď po Kotletovi. Všetko, čo Kotleta nemal (témy na zamyslenie, vnútorné konflikty, obraz doby minulej i dnešnej, plastické postavy, sondu do fungovania politiky a zbrojárskeho priemyslu) Čapek má. A to, čo nemá Čapek (boj, sex, humor, vulgárnosť) má Kotleta. Česká literárna tvorba ponúka všeličo, takže záleží len od vašich preferencií, čo si vyberiete.

Páčilo sa Nepáčilo sa
 témy, na ktorých stojí spoločnosť  pomalší rozbeh deja
 reálne vykreslené charaktery  Čapkov štýl nie je moja šálka kávy