Rise of Legends

Keď som sa dočítal, že hra Rise of Nations bude mať pokračovanie, svitlo vo mne svetielko nádeje. Keď som sa o pár riadkov nižšie dočítal, že v hre bude mágia i futuristická technika, svetielko nádeje zhaslo. Bolo mi jasné, že Rise of Legends (odteraz len RoL) nebude mať so svojím predchodcom RoN mnoho spoločného. Mal som pravdu.

RoL oproti svojmu predchodcovi kladie na posúvanie hraníc omnoho menší dôraz, skvelý obchod už nie je taký skvelý, výskumy sú ešte jednoduchšie, boje mierne zložitejšie (hlavne vďaka špeciálnym schopnostiam hrdinov a niektorých jednotiek), výstavba mesta sa stiahla do úzadia, aby mohla vyniknúť akčná stránka. Navyše pribudli aj bonusové možnosti známe z iných hier.

Prvá (a najzásadnejšia) odlišnosť tkvie v novom grafickom šate a je to inovácia viac než vítaná. Grafika je opäť o niečo bližšie k realite a navyše vďaka skvelej optimalizácii pobeží aj na výrazne slabých strojoch. Na výrazne silných pobeží tiež, no v najväčších detailoch, akými sú 3D tiene, realistický oheň či voda, vietor unášajúci piesok, detailná flóra i fauna, hrdza na konštrukciách a podobné bonusy. Radosť pozerať. A radosť počuť, lebo po zvukovej stránke hra získava 10.5/10 bodov. Jednoducho radosť počuť.

A radosť hrať – hlavne kampaň. Rozpisovať sa o nej nemá cenu, pretože zápletka je (ako vo väčšine hier) priemerná a otrepaná. (Celá sa točí okolo mladého vynálezca Giacoma z rodu Vinciov, ktorý na konci zhynie hrdinskou smrťou, len aby zachránil tamojší svet...)

Omnoho pozoruhodnejšou črtou kampane je jej rozdelenie na tri približne rovnako dlhé a značne odlišné časti. V prvej sa naučíte všetko o frakcii Vinci, druhá vás zavedie do púští, domova Alinov, a tretia sa odohráva v pralesoch, kde žijú bohovia frakcie Cuotl. V každej tretine hry bojujete za výrazne inú civilizáciu disponujúcu úplne inými technológiami, používate zásadne inú stratégiu a obľúbite si úplne iné jednotky.

Frakcia Vinci je čisto industriálna civilizácia, ktorej vynálezy sú zarážajúco podobné s vynálezmi Leonarda da Vinciho. To bol aj zámer tvorcov. Delá poháňa para, vrtuľník poháňa para, pohybujú sa tu zvláštne parné pavúky, muži sú ozbrojení puškami i štítmi. Výraznou silou Vinciov sú práve oné parné vynálezy skombinované s pušným prachom, ktoré vedia narobiť riadnu spúšť. Pekne sa na ne aj pozerá – detailná grafika zobrazuje ich hrdzou pokrytú konštrukciu, stroje sa hýbu nemotorne za neustáleho vrčania, škrípania a cvakania. Ak je nejaký stroj poškodený, vidieť na prvý pohľad unikajúcu paru či iskriace integrály a pre každý druh jednotky je predskriptovaných hneď niekoľko efektných koncov. Mestá Vinciov sú veľké hrdzavé budovy vypúšťajúce paru, samá kladka a piest.

Frakcia Alin bola vytvorená podľa vzoru orientálnych kultúr: púštny ľudia žijúci v súlade so všadeprítomnou mágiou. Preto v ich armádach okrem púštnych bojovníkov nájdeme aj fénixa, ohnivých džinov, púštne červy, sklených drakov, škorpiónov, rôznych démonov a každý z mýtických tvorov má osobité schopnosti, výhody i nevýhody. Mestá sú plné farebných vežičiek ako z rozprávok tisíc a jednej noci, obchodné lode majú podobu skarabeov a hrdinovia ovládajú mágiu. Jednoducho orient!

Frakcia Cuotl je najoriginálnejšia. Je to akoby sa Aztékovia dostali k futuristickým technológiám – čomu (podľa niektorých odborníkov) ostatne nasvedčujú mnohé zachované pamiatky v dažďových pralesoch strednej Ameriky. Majú k dispozícii lasery, svetelné delá a energiu čerpajúcu z energetických štvrtí a v pralesoch zbudovaných reaktorov. Niektoré budovy sa dokážu odlepiť od zeme a vzlietnuť, všetky budovy sú chránené štítom a až po jeho zničení môžete zaútočiť na budovu. Mestá nesú charakteristickú podobu s kamennými sídlami predkolumbovskej Ameriky a hrdinami sú akýsi polobohovia z vesmíru disponujúci mocnou technikou, ktorá podtrhuje fatálnu odlišnosť každej frakcie.

Stavba miest doznala oproti RoN zásadnú zmenu, navyše u každej frakcie vyzerá (a funguje) mesto úplne inak: Vinciovia budujú militaristické, industriálne, obchodné a hlavné štvrte; Alinovia majú v mestách militaristické, magické, obchodné a palácové štvrte; Cuotl disponuje militaristickými, svätými, reaktorovými a palácovými štvrťami.

Hrdinovia sú tvorený podľa warcraftovskej schémy, no nedá sa povedať, že by im chýbala originalita. Práve naopak. Každá frakcia má širokú paletu osobitých hrdinov s osobitými schopnosťami a mne sa najviac zapáčil štvorruký džin s veľmi užitočnými schopnosťami, medzi ktoré patrí privolanie skleného draka (a ten je fakt silný!).

A hrdinov využijete predovšetkým v niektorých misiách – každá misia má iný charakter v závislosti od kraja, v ktorom sa nachádzate s neopakujúcimi sa vedľajšími úlohami (ktoré tam nie sú na okrasu, ale výrazne vám uľahčia splnenie primárnej úlohy, dobytie územia). No v niektorých misiách štartujete hneď s trojicou hrdinov a hŕstkou jednotiek. V týchto misiách s príchuťou RPG sa skutočne silní hrdinovia s užitočnými schopnosťami zídu viac než v bežnej hre a preto je treba vylepšovať ich schopnosti.

Rise of Legends nenarobil taký humbug ako Warcraft či Age of Empires, skôr by som hru prirovnal k Warhammer 40 000: Dawn of War – hra síce skvelá, originálna a graficky úžastná zabavila kvantum hráčov, no nestala sa z nej legenda. To je možno aj škoda, lebo RoL na legendu určite má. Ja ostatne v kútiku duše dúfam, že o niekoľko rokov neskôr zasadnem za počítač a ponorím sa do nových dobrodružstiev rodu Vinci. Medzi piestové delá a dymiace vzducholode.

Do sveta hrdze, pary a pušného prachu.

Hodnotenie : 85%

Ľuboš Bebčák, 20 novembra 2008, pôvodne zverejnené na Sector.sk